Sunday 24 November 2013

BERSIKAP RENDAH DIRI



Orang yang selalu menghiasi diri dengan sifat suka merendah diri atau tawaduk akan  menyerlahkan keperibadian yang luhur.  Sesungguhnya ia adalah sifat para nabi, sahabat dan orang soleh yang perlu dipraktikkan seluruh umat Islam.

Mereka yang selalu merendah diri, Rasulullah SAW melihatnya sebagai orang yang memiliki  keinsafan tinggi dan kesempurnaan akal serta menonjolkan identiti mukmin yang taat.

Rasulullah SAW bersabda mafhumnya: 
“Orang yang cerdik lagi berakal ialah orang  yang  merendahkan  dirinya  (dengan  sifat  tawaduk),  di samping menghisabkannya  dan  beramal  untuk  selepas mati. Sedangkan orang yang lemah,  ialah orang yang mengikut nafsunya dan bercita-cita kepada Allah    beberapa  cita-cita  (angan-angan).”  (Hadis  riwayat Imam Ahmad dan Ibn Majah)
Kita harus sedar, merendah diri adalah tuntutan agama. Oleh itu, menjadi kewajipan  semua mukmin memiliki dan mengamalkannya tanpa mengira tempat atau keadaan sepanjang langkah hayatnya.

Rasulullah  SAW  bersabda yang bermaksud: 
“Sesungguhnya Allah mewahyukan kepadaku supaya bertawaduk,   sehingga  tidak  ada  seorang pun  yang menyombong  dirinya  terhadap  orang  lain dan tidak ada seorang pun yang menganiaya terhadap orang lain.” (Hadis riwayat Muslim)
Kesedaran   mengenai   amalan   merendah   diri   perlu  dipupuk  dengan sungguh-sungguh  dalam  kalangan  umat  Islam atas dasar keimanan kerana  seorang  yang  tawaduk selalu menghargai dan menghormati orang lain yang akhirnya mampu menarik kecintaan mereka.

Sifat tawaduk juga memungkinkan kita mudah digauli dan mendapat pertolongan saat-saat  berdepan kesulitan. Hal ini menggambarkan jiwa yang subur dengan ketulusan dalam segenap tindakan dan amalan dilakukan sekali gus terhindar daripada perbuatan suka menunjuk-nunjuk atau takbur. 

Jika diperhatikan penjelasan Rasulullah SAW, ternyata merendah diri sama sekali tidak  menjadikan seseorang itu hina bahkan diangkat oleh Allah SWT di tempat yang tinggi  seperti mana maksud hadis: 
“Tidak akan berkurang harta yang disedekahkan dan Allah tidak akan menambah bagi seorang  hamba  yang  pemaaf melainkan kemuliaan dan tidaklah seseorang merendahkan  diri kerana Allah melainkan akan Allah  angkat  darjatnya.” (Hadis riwayat Muslim)
Namun masih ada segelintir masyarakat yang belum faham maksud tawaduk sehingga  menjadi gambaran dan ukuran mereka ialah gaya berjalan yang perlahan tidak bermaya atau tidak mahu berhias dengan mengenakan pakaian yang bagus.

Padahal, konsep tawaduk mengikut agama bukanlah sesempit itu. Apa yang dijelaskan  agama ialah tunduk patuh kepada  kebenaran dan menerima kebenaran itu. Seperti pernah disuarakan Ibn Atha’, tawaduk adalah orang yang menerima (dengan lapang dada) dan mengakui kebenaran daripada orang lain.

Fudhail bin Iyadh pula menambah:  

“Rendah hati untuk kebenaran, menyelamatkan diri untuk kebenaran, dan menerima kebenaran dari orang lain. Sebaliknya, orang yang menolak kebenaran dengan apapun alasannya adalah suatu bentuk kesombongan.”

Syeikh Ahmad Ibn  ‘Athaillah dalam kitab Al-Hikam berkata, orang yang tawaduk tidak  marah apabila dicaci atau diejek, tidak benci apabila dituduh sombong, tidak tamak dengan harta atau pangkat dan tidak pernah berasa dirinya termasuk orang yang disegani setiap orang.   

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.